فضائل الشهدا

قرارگاه سایبری سردار شهید ابوالفضل صادقی
لبیک یا حسین
فضائل الشهدا

هوالجمیل
دوستان سلام - خوش آمدید، و بعد: آنچه در این وبلاگ آمده و می‌آید تلاشی برای گردآوری خاطرات انقلاب و دفاع مقدس بویژه در شهر باستانی و مذهبی زرقان فارس است. در این راستا بارها فراخوان داده‌ایم و مراتب را از طریق نشریه محلی، پوستر و آگهی در مساجد، تریبون‌های مختلف در مجالس مذهبی، اردوهای آموزشی بسیجیان و ایثارگران، اینترنت، پیامک و تلفن و دعوتهای حضوری اعلام کرده‌ایم و از تمام مردم عزیز و ایثارگران گرانقدر زرقان خواسته‌ایم که هرگونه اطلاع و خاطره‌ای درباره شهدا و رزمندگان دفاع مقدس (ارتشی، سپاهی، جهادگر، بسیجی، و نیروهای تدارکاتی و تبلیغاتی پشت جبهه) دارند در اختیارمان بگذارند یا از طریق ایمیل hodhodzar@gmail.com و یا تلفن 09176112253 به ما اطلاع دهند تا ترتیب مصاحبه با آنها بدهیم. در همین رابطه تعدادی از عزیزان دعوت ما را اجابت کرده‌اند که مصاحبه‌های آنها را پس از پیاده سازی و نگارش و ویرایش در اینترنت گذاشته‌ایم. البته هنوز مصاحبه‌های زیادی در نوبتند که به یاری خداوند و استمداد از روح پر فتوح شهدا امیدواریم به نحو احسن و در اسرع وقت نسبت به آماده سازی آنها نیز اقدام کنیم. مجدداً از تمام عزیزان و همشهریان گرامی استدعا داریم برای ثبت خاطراتشان با ما تماس بگیرند تا هماهنگی‌های لازم برای مصاحبه با آنها به عمل آید.
از اینکه نظر شریفتان را از ما دریغ نمی کنید صمیمانه سپاسگزاریم.
والسلام
محمد حسین صادقی، زرقان فارس 00989176112253
Hodhodzar@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
Monday, 16 Bahman 1396، 09:32 PM

شهدای بدون راوی

هوالجمیل

شهدای بدون راوی

سخت‌ترین نوع تفحص وقتی است که هیچ منبع خاطراتی از شهید باقی نمانده باشد. فکر کنید می‌خواهید درباره چنین شهیدی تفحص کنید.

همیشه فرض کنید که از شهید مورد نظر شما هیچ خاطره و نوشته و روایتگری باقی نمانده و در عین حال شما (به هر دلیلی) مجبورید کتابی درباره او بنویسید. در چنین وضعیتی آیا اصلاً کار شدنی است؟

وقتی که ما می‌توانیم درباره شخصیتهای خیالی و غیر واقعی که در زمانها و مکانهای دیگر زیسته یا مبارز کرده‌اند یک سریال و یا یک رمان طولانی بنویسیم چرا نتوانیم درباره یک شهید واقعی همعصر خودمان اینکار را انجام دهیم. یکی از سختی‌های نوشتن درباره شهدا در همین عرصه متجلی می‌شود، یعنی اگر ما بخواهیم درباره اشخاص تخیلی مطلب بنویسیم هیچ مانع خاصی جز رعایت موازین قانونی نداریم ولی وقتی که کار برای شهید خاصی باشد نیاز به امانتداری خاصی داریم و نمی‌توانیم هر چیزی درباره آن شهید بنویسیم. در عین حال، اینکار شدنی است، یعنی هم می‌توانیم امانتداری را رعایت کنیم و هم حق مطلب را ادا نمائیم. چگونه؟ از طریق ترکیب خاطرات شهدای یک رسته، یک منطقه، یک عملیات، یک دوره، یک صنف و غیره. البته اینکار نیاز به یک طرح داستانی منسجم و صیقل خورده و فنی دارد.

می‌توانی خاطرات یکسال با او بودنت و پیدا نکردن خاطراتش و گزارش روزانه تفحصت و بیان احساساتت و ارائه نظراتت و غیره را بنویسی و به او تقدیم کنی. درست است که او را پیدا نکرده‌ای ولی شهادت را یافته‌‌ای، راهش، هدفش، دوستانش، دشمنانش، عمق فاجعه جنگی که به او و همعصرانش تحمیل شد و ارتفاع حماسه‌ای که آنها در غربت و گمنامی و بی‌ادعائی با دست خالی آفریدند و  حلاوت عشق سوزانی که آنها نسبت به دین و وطن و رهبر داشتند را یافته‌ای. مطمئن باش که همه شهیدان در مزار او آرمیده‌اند، این گمنامی و تلاش برای شناخته نشدن روح تمام مجاهدتها و حماسه‌های آن دریادلان گمنام و عارف بوده است.

بدینطریق درباره شهیدی هم که هیچ اطلاعاتی از او نداریم می‌توانیم یک دنیا مطلب بنویسیم، فرضاً که تمام اقوامش مرده‌ باشند و یا به شهر و دیاری دیگر کوچ کرده باشند. همین چیزها می‌تواند سرنخهائی برای پژوهش و نگارش باشند.

می‌توانی با او دیروز و امروز و فردا را تصویرکنی و یا با او به تماشا و مرور و نقد و بررسی و ارزیابی دیروز و امروز و فردا بنشینی.

با تفحص درباره گمنام‌ترین شهید می‌توانی یک رمان یا سناریوی یک سریال دهها قسمتی بنویسی (با استفاده از خاطرات جالب و چشمگیر دیگری که از شهدای دیگر در این راستا یافته‌ای).

شهیدی که هیچ روایتگر و منبع خاطراتی ندارد می‌تواند معرفی کننده شهدای همجوارش، تاریخ و جغرافیای شهرش، حماسه سازیهای مردم و جوانان شهر و دیارش (و غیره) باشد. ما بر اساس اطلاعاتی که روی سنگ مزارهای همجوار شهید مورد نظر وجود دارد (یا منابع دیگر) می‌توانیم در گفتگوئی انتزاعی با شهید و یا نقل قول از او به معرفی مکان و شهری که او در آن دفن است بپردازیم و قسمتی از تاریخ آن شهر را رقم بزنیم.

بازگشت به صفحه نخست

موافقین ۰ مخالفین ۰ 96/11/16
هیئت خادم الشهدا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی