فضائل الشهدا

قرارگاه سایبری سردار شهید ابوالفضل صادقی
لبیک یا حسین
فضائل الشهدا

هوالجمیل
دوستان سلام - خوش آمدید، و بعد: آنچه در این وبلاگ آمده و می‌آید تلاشی برای گردآوری خاطرات انقلاب و دفاع مقدس بویژه در شهر باستانی و مذهبی زرقان فارس است. در این راستا بارها فراخوان داده‌ایم و مراتب را از طریق نشریه محلی، پوستر و آگهی در مساجد، تریبون‌های مختلف در مجالس مذهبی، اردوهای آموزشی بسیجیان و ایثارگران، اینترنت، پیامک و تلفن و دعوتهای حضوری اعلام کرده‌ایم و از تمام مردم عزیز و ایثارگران گرانقدر زرقان خواسته‌ایم که هرگونه اطلاع و خاطره‌ای درباره شهدا و رزمندگان دفاع مقدس (ارتشی، سپاهی، جهادگر، بسیجی، و نیروهای تدارکاتی و تبلیغاتی پشت جبهه) دارند در اختیارمان بگذارند یا از طریق ایمیل hodhodzar@gmail.com و یا تلفن 09176112253 به ما اطلاع دهند تا ترتیب مصاحبه با آنها بدهیم. در همین رابطه تعدادی از عزیزان دعوت ما را اجابت کرده‌اند که مصاحبه‌های آنها را پس از پیاده سازی و نگارش و ویرایش در اینترنت گذاشته‌ایم. البته هنوز مصاحبه‌های زیادی در نوبتند که به یاری خداوند و استمداد از روح پر فتوح شهدا امیدواریم به نحو احسن و در اسرع وقت نسبت به آماده سازی آنها نیز اقدام کنیم. مجدداً از تمام عزیزان و همشهریان گرامی استدعا داریم برای ثبت خاطراتشان با ما تماس بگیرند تا هماهنگی‌های لازم برای مصاحبه با آنها به عمل آید.
از اینکه نظر شریفتان را از ما دریغ نمی کنید صمیمانه سپاسگزاریم.
والسلام
محمد حسین صادقی، زرقان فارس 00989176112253
Hodhodzar@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
Tuesday, 17 Bahman 1396، 01:05 PM

جواهرالحکمة و الموعظه

سم الله الرحمن الرحیم

مقدمه نویسنده :

 عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ مَا أَهْدَى الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ عَلَى أَخِیهِ هَدِیَّةً أَفْضَلَ مِنْ کَلِمَةِ حِکْمَةٍ یَزِیدُهُ اللَّهُ بِهَا هُدًى وَ یَرُدُّهُ عَنْ رَدًی  (1) .

از رسول خدا ص نقل است که فرمودند : مسلمان هدیه ای بهتر و والاتر از کلمه حکمت به برادرش هدیه نکرده تا بوسیله آن خدا بر هدایت او بیفزاید یا از هلاکتی بازش دارد .

وعن‏أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین ع قال إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِ [ الْحِکْمَةِ ] (2).

امام علی (ع) فرمودند : همانگونه که بدنها خسته و ملول می شوند دلها نیز  خسته و کسل می گردند پس برای نشاط و زنده کردن دلها، حکمتهای ظریف و تازه برای آنها بجوئید.

این کتاب شریف که پیش روی شماست گلچینی از زیباترین و جالبترین روایات و احادیث نبوی و علوی (صلوات الله علیهم اجمعین ) است که به شکل موضوعی از مجموعه نوشته های  پدر بزرگوارم  حضرت آیت الله حاج شیخ رحیم رحیمی اشلقی (رضوان الله تعالی علیه) استخراج گردیده است، بعلاوه اکثر موضوعات دارای ابیاتی ناب از اشعار بزرگان شعر می باشد که در ذیل روایات هر موضوع درج شده تا خواننده عزیز با روایات انس بیشتری پیدا کرده و آنها را سرلوحه و سرمشق زندگی خود قرار دهد.

دلیل اینکه روایات را با شعر ممزوج نموده ایم این است که آن مرحوم چنین سیره و روشی در تبلیغ داشتند و در حاشیۀ اکثر یادداشتها و نوشته هایشان ابیاتی را نیز مرقوم نموده اند. علاوه بر این، روح انسان بالفطره با شعر الفت دارد و دیگر اینکه روایاتی وجود دارد که انسان را به اشعار موعظه ای و حکمت آمیز ترغیب و تشویق می نمایند مانند روایتی که می فرماید: قوله ص إِنَّ مِنَ الشِّعْرِ لَحِکْمَة (3)

نام کتاب را بر اساس برداشتی از آیۀ شریفه ( ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَة )(4) . و روایتی که در آن کلمه جواهر الحکمه وجود داشت (( جواهرالحکمة و الموعظة )) نهادیم به امید آنکه خدای تعالی آن را در دیوان حسنات قرار دهد و مورد استفاده و افادۀ طالبین واقع شود.

گذری کوتاه بر زندگی مؤلف :

در فضل و کمال و شأن حضرت آیت الله رحیمی اشلقی هرچه بگوئیم کم گفته ایم و این خود کتابی جدا و نویسنده ای توانا می خواهد لکن به حکم « ما لا یدرک کلّه لا یترک کلّه » آنچه در بضاعت ماست عرضه می داریم.

ایشان در سال 1304 هـ.ش در یکی از توابع تبریز پا به عرصۀ وجود گذاشت پدر ایشان شخصی مؤمن و باتقوا بود و از تاجرین آن دیار به شمار می آمد.

دروس مکتب و مقدمات حوزوی را در زادگاهش گذراند و سپس برای تحصیل سطوح عالیه در حدود سال 1325 هـ.ش به شهر مقدس قم عزیمت نمود و نزد اساتید بزرگی همچون حضرت آیت الله العظمی بروجردی ، حضرت امام خمینی ، حضرت آیت الله العظمی اراکی ،  حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی ، حضرت آیت الله العظمی مرعشی  و علامۀ طباطبائی و  بزرگان دیگر (رحمةالله علیهم اجمعین) بهره جسته و به تدریس کتب فقهی و اصولی و کلامی پرداختند و همزمان در مؤسسه دارالتبلیغ شرکت نموده و با رتبۀ دوم بین تمام طلاب  فارغ التحصیل شدند تا آنکه به حسب مقدرات الهی در سال 1350 هـ.ش که برای تبلیغ به بخش زرقان از توابع شیراز رفته بودند، با اصرار اهالی در آن بخش رحل اقامت افکندند و عمر شریف خود را وقف اعتلای دین و هدایت مردم خونگرم و حق شناس زرقان نمودند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی  از طرف امام خمینی (ره) به امامت جمعۀ زرقان منصوب شدند و تا چند سال قبل از رحلت در این سنگر مقدس به اسلام و انقلاب خدمت کردند و آثاری ارزشمند از خود در این شهر بجا گذاشتند و نهایتاً پس از عمری  مجاهده و تلاش و تحمل رنجها ، دردها ، غمها و مصیبتها  در آذرماه 1382 هـ.ش در شهر مقدس قم در سن 78 سالگی دعوت معبود خویش را لبیک  گفت و به دیار فضل و باقی شتافت، سلام و درود خدا براو باد.

خوشا به حال کسی که همچون اینان بامداد که برخیزد عبادت حرفۀ او و آخرت همت او و مرگ ، فکر او و توبه عزم او و قبول توبه و رحمت الهی امید او باشد. خوشا به حال کسی که تقوای الهی را پیش گیرد و از خدا بترسد که فرموده اند: هرکه از چیزی بترسد از وی گریزد و هرکه از خدا بترسد در وی گریزد طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ (5) .

بعضی از خصوصیات حضرت آیت الله رحیمی ره :

1 -  ایشان از لحاظ علمی در حد والا ئی بودند و نزد آیات عظیم المنزلة تلمذ نموده و بهره ها جستند و به درجات عالی علمی دست یافتند. از این لحاظ مصداق این روایت امام صادق (ع) است که فرمودند:  إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ (6). هرگاه خدایتعالی خیر بنده ای را اراده فرماید او را در دین فقیه می سازد . و روایتی که می فرماید: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاء (7) . همانا عالمان وارثان پیامبرانند و روایتی  که می فرماید عن امیر المومنین ع قال العالم حی و إن کان میتا (8). عالم زنده است اگرچه از دنیا رفته باشد.

2 – هجرت ایشان مصداق این آیۀ شریفۀ که می فرماید: وَ الَّذینَ هاجَرُوا فی سَبیلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ ماتُوا لَیَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقاً حَسَناً وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقینَ (9).

3 – ایشان پدر یک شهید است ؛ مصداق روایت عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَال ولََدٌ واحِدٌ یقَدِّمُهُ الرَّجُلُ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ وَلَداً یَبْقَوْنَ بَعْدَهُ یُدْرِکُونَ الْقَائِمَ ع (10) . امام صادق (ع) فرمودند: اگر پدری یک فرزند خود را تقدیم اسلام کند تا شهید شود افضل از هفتاد فرزند است که بعد از او بمانند و حضرت حجة ع را درک کنند . و پدر یک مقتول ، مصداق روایت عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ ثَوَابُ الْمُؤْمِنِ مِنْ وَلَدِهِ إِذَا مَاتَ الْجَنَّةُ صَبَرَ أَوْ لَمْ یَصْبِرْ (11).امام صادق (ع) فرمودند : ثواب مؤمن از فرزندش هنگامی که بمیرد ، بهشت است چه براین مصیبت صبر کند یا صبر نکند .

4 - تحمل تقریباً شصت سال زندگی در غربت ( در دو شهر) و موت در غربت ، مصداق روایت قَالَ الصادق ع مَوْتُ الْغَرِیبِ شَهَادَةٌ (12). امام صادق (ع)  فرمودند : موت انسان غریب شهادت است .

5 – صبر ایشان مصداق آیۀ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون‏ (13) .

 و روایت عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِیَة (14) . رسول اکرم (ص) فرمودند : صبر بر سه گونه است : صبر هنگام مصیبت ، صبر هنگام طاعت و صبر در برابر معصیت که ایشان هر سه نوع را در خود جمع نموده بودند.

6-  قناعت ایشان که مصداق این روایت است  عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ص قَال ‏القناعة علامة الأتقیاء(15) . امام علی (ع) فرمودند : قناعت علامت انسانهای متقی است . و مصداق این روایت  قَالَ الصَّادِقُ ع إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ عَبْداً أَلْهَمَهُ الطَّاعَةَ وَ أَلْزَمَهُ الْقَنَاعَةَ وَ فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ وَ قَوَّاهُ بِالْیَقِین(16) . از امام صادق نقل است که فرمودند : هرگاه خدایتعالی بنده ای را دوست بدارد به او طاعت خود را الهام فرماید و او را ملزم به قناعت گرداند و در دین فقیه سازد و به یقین قوی گرداند.

7 - تواضع ایشان که مصداق این روایت است  عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ص قَال التواضع ثمرة العلم (17) . امام علی (ع) فرمودند : تواضع ثمرۀ علم است .

8 - شاکر بودن ایشان به درگاه الهی ، مصداق این روایت  عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ص قَال خیر الناس من إذا أعطی شکر و إذا ابتلی صبر و إذا ظلم غفر(18) . از امام علی (ع) نقل است که فرمودند: بهترین مردم کسی است که هنگامی که به او عطا شود شکر کند و هنگامی که به بلا و مرض و مصیبتی گرفتار آید صبر نماید و هنگامی که به او ظلم شود ببخشد .

9 - طول عمر با برکت ایشان در طاعت مصداق این روایت است  لما سئل ص عن السعادة فقال طول العمر فی طاعة الله (19). هنگامی که از پیامبر اکرم (ص) دربارۀ سعادت سؤال شد حضرت فرمودند : و آن طول عمر در اطاعت خدایتعالی است .

10- ابتلای به مرض در سالهای پایان عمر، مصداق روایت  قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع سَهَرُ لَیْلَةٍ مِنْ مَرَضٍ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ (20) . امام باقر (ع) فرمودند: نخوابیدن یک شب از مرض افضل است از یک سال عبادت . و عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ فِی الْجَنَّةِ مَنْزِلَةً لَا یَبْلُغُهَا عَبْدٌ إِلَّا بِالِابْتِلَاءِ فِی جَسَدِهِ (21) . امام صادق ع فرمود : همانا در بهشت منزلت و جایگاهی است که هیچ بنده ای به آن نمی رسد مگر با ابتلای مرضی در بدن  او.

11- چشم پوشی و دوری از دنیا و مافیها ، ایشان حتی از املاکی که از ابوی بزرگوارشان به ارث رسیده بود چشم پوشی نمود که مصداق این سخن حضرت علی (ع) است که فرمودند: عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ص قَال إذا أحب الله سبحانه عبدا بغض إلیه المال و قصر منه الآمال (22) . از امام علی ع نقل است که فرمودند :

هرگاه خدایتعالی بنده ای را دوست بدارد مال را نزد او مبغوض و آرزوها را از او کم می گرداند .

12- ایشان همیشه بیاد فقرا بود و آنها را به هر طریق ممکن کمک و یاری می نمود و به سادات، بسیار احترام می گذاشت که از این بابت مصداق این حدیث نبوی بودند :  عن النبى ص قَالَ مَنْ أَکْرَمَ أَوْلَادِی فَقَدْ أَکْرَمَنِی (23) . کسی که اولاد مرا اکرام کند مرا اکرام کرده است . و در این رابطه همیشه می فرمودند : آدم از خاک، سید از نور است.

13 -  ایشان همیشه مشغول مطالعه بودند و هیچ کاری جز عبادت و گره گشائی از مشکلات مردم را بر مطالعه و تحقیق ترجیح نمی دادند و برای کتاب ارزش ویژه ای قائل بودند.

یک مرتبه از ایشان درخواست کردیم که پشت به کتابخانۀ شخصی خودشان بایستند تا عکسی از ایشان بگیریم ولی ایشان قبول نکرده و فرمودند : نمی توانم پشت به کتاب بایستم.

خاطرۀ دیگر اینکه روزی قلم خود را روی کتابی گذاشتم ایشان فرمودند : چیزی را روی کتاب نگذار؛ حتی دیده می شد که بعضی از کتابها را روی بعض دیگر قرار نمی دادند و هیچگاه هیچ کتابی را روی قرآن کریم نگذاشتند و  هیچ زمان ندیدیم قدمهای خود را حتی در هنگام تنهائی دراز نموده باشد .

14 - ایشان در ظاهر صورتی متبسم  داشتند ولی در باطن غمگین و گریان بود ، در ظاهر با خلق و در باطن با حق بود، سکوتش فکر و نگاهش عبرت بود و مصداق مؤمنین موصوف در خطبۀ همام نهج البلاغه و این روایت که : عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ فِی صِفَةِ الْمُؤْمِنِ الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ أَوْسَعُ شَیْ‏ءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَیْ‏ءٍ نَفْساً یَکْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ یَشْنَأُ السُّمْعَةَ طَوِیلٌ غَمُّهُ بَعِیدٌ هَمُّهُ کَثِیرٌ صَمْتُهُ الخبر (24)   .

امام علی (ع) دربارۀ صفات مؤمن فرمودند: مؤمن کسی است که گشاده روئی اش در صورتش و اندوهش در سینۀ اوست ، سینه اش از همه چیز فراختر و نفس او از هر چیزی خوارتر است، برتری جوئی را زشت و ریاکاری را دشمن دارد ، اندوه او طولانی و همت او بلند ، سکوتش فراوان است .

15 - یکی از سجایای اخلاقی ایشان در زندگی و در طول دوران تصدی امامت جمعه ، ایجاد وحدت و اصلاح بین مردم بود و هرگز دچار حرف و عملی نشد که باعث تفرقه و دلسردی مردم شود.

ذکر فضائل و ملکات روحی ایشان در این نوشتار مختصر نمی گنجد و تمام کسانی که با آن بزرگوار محشور بوده اند خاطرات بسیاری از عزت نفس و کرامت انسانی و انفاس قدسیه ایشان دارند و هرگز یاد و خاطر آن اسوۀ زهد و علم  و تقوی و فضیلت و خلوص را فراموش نمی کنند.

در خاتمه از پروردگار یکتا، امید رحمت و عفو برای والدین و خویش دارم و امیدوارم که این اثر مورد قبول و رضایت حق تعالی  وائمۀ معصومین (ع) قرار گیرد.

و آخر دعوانا ان الحمد لله  رب العالمین.

والسلام علیکم - قم المقدسه - 1384 هـ.ش - الحقیر- حسن رحیمی

 

1- ارشاد القلوب ج 1 ص 13 ؛ اعلام الدین ص 80 ؛ منیه المرید ص 105 .

2- نهج البلاغه ص504 حکمت 197و ص483 رقم91 ، غررالحکم ص66 رقم886 ، عوالی اللئآلی ج1 ص295

3- الفقیه ج4 ص379 رقم 5805 ، الصوارم المهرقه ص334 ، شرح ابن ابی الحدید ج13  ص118 ، الآمالی للصدوق به تغییرما ص619 ذیل رقم6 ، البحار ج76 ص290 رقم5 .

4- النحل آیه 125 .

5- سوره رعد آیه 29 .

6- الکافی ج1 ص32 رقم3 ، غررالحکم ص49 رقم265، مشکاة الانوار ص132، منیة المرید ص112 و ص375

7- وسائل ج27 رقم 33247 ، الکافی ج1 ص32 رقم2 ، الاختصاص ص4 ، الآمالی للصدوق ص60 رقم 9 ، بصائرالدرجات ص10 رقم 1 و 3 ، ثواب الاعمال ص131 ، روضة الواعظین ج1 ص8 ، منیة المرید ص107 و ص112 و ص372

8- غررالحکم رقم 206 ص47

9- الحج آیه 58 .

10- الوسائل ج3 ص245 رقم 3530 ، مسکن الفؤاد ص21

11- الوسائل ج3 رقم 3527 ، ص244 ، الکافی ج3 ص219 رقم8 ، الفقیه ج1 ص176 رقم518 ، عوالی اللآلی  ج3 ص284 رقم21

12- الفقیه ج1 ص139 رقم 379 ، الدعوات ص242 رقم679

13- سوره آل عمران آیه 200

14- الکافی ج2 ص91 رقم15 ، مسکن الفؤاد ص46 ، البحار ج79 ص139 رقم23

15- غررالحکم ص391رقم8976

16- مستدرک ج13 ص36 رقم 14671 ، اعلام الدین  ص278 ، البحار ج100 ص26 رقم34

17- غررالحکم ص248 رقم 5129

18- غررالحکم ص277 رقم 6120

19- مجموعة ورام ج1 ص92

20- وسائل ج2 ص398 رقم 2453 ، الکافی ج3 ص113 رقم4 ، مکارم الاخلاق  ص385 ، البحار ج78 ص200

21- وسائل ج3 ص258 رقم 3570 ، الکافی ج2 ص255 رقم14 ، البحار ج64 ص212 رقم16

22- غررالحکم ص367 رقم 8303

23- مستدرک ج12 ص376 رقم 14339

24- نهج البلاغه ص 533 رقم 333

 

 

هوالجمیل

مقدمه ناشر

یکی از سرچشمه های زلال و گوارای معرفت برای تشنگان حق و حقیقت، احادیث و روایاتی است که از پیامبرگرامی اسلام (ص) و ائمۀ معصومین (ع) نقل شده و به عنوان میراث ارزشمندی به دست ما رسیده اما گذر زمان و بعضی علل دیگر باعث شده که احادیث غیر معتبر و جعلی نیز به این گنجینۀ پر ارزش راه یابد و شناخت  احادیث را با مشکل مواجه ساخته تا جائی که همیشه شناخت سره از ناسره برای غیر متخصصین با دشواریهائی روبرو بوده است و اگرچه در طول تاریخ ، بزرگانی نسبت به گردآوری و حراست احادیث اهتمام داشته اند و جلو انحرافات را گرفته و یا آنها را شناسانیده اند ولی این امر در زمان ما نیز بخاطر انتشار وسیع و روزافزون احادیث توسط رسانه های مختلف که بعضاً تخصصی هم در علم حدیث و علوم مرتبط با آن ندارند، ایجاب می کند که افرادی متخصص همیشه در سنگر حفاظت از احادیث قرار گیرند و احادیث کاربردی را ریشه یابی کرده و بصورت  منسجم و مستدل ارائه نمایند.

انتشار غیر تخصصی احادیث و سنت حسنۀ چهل حدیث نویسی که عمدتاً با هدف تبلیغ معارف دینی و قصد قربت انجام می گیرد این خطر را در پی دارد که جامعۀ فرهنگی را دوباره مملو از احادیث ناقص و بدون سند کند و گاهی این احادیث از روی هم تکثیر می شوند و هر بار ممکن است، ناخواسته، چیزی به آنها اضافه و یا از آنها کاسته شود و کمتر کسی پیدا می شود که برای نقل و انتشار حدیثی به مراجع و منابع اصلی و اولیۀ آن مراجعه کند و این قضیه در دراز مدت می تواند خطرات بزرگی بدنبال داشته باشد. اگرچه مسئولیت نگهداری از این مجموعۀ عظیم به عهدۀ آحاد ملت است ولی در وحلۀ نخست متوجه مسئولین فرهنگی و متخصصین در حوزۀ حدیث است و کتاب حاضر از همین حس مسئولیت و دلسوزی و پاسداری از حریم اندیشه های ناب اهلبیت نشأت گرفته که می تواند سرلوحۀ کار پژوهشگران دیگر نیز باشد.

یکی از این طلاب علوم اهل بیت ع که چند سالی است تمام وقت و همت خود را صرف اینکار کرده و با عزمی راسخ و ستودنی  آثار ارزشمندی از خود بجا گذاشته و احادیث را برای مخاطب عادی  قابل استفاده و ارزیابی سریع کرده و با چاشنی شعر نیز بر حلاوت و زیبائی آن افزوده است، دوست ما آقای شیخ حسن رحیمی  فرزند مرحوم آیت آلله رحیمی است که علاوه برآّشنائی در علوم حدیث و تسلط بر منابع مختلف روائی ، از نعمت وجود پدر بزرگوارش و علم و فضل ایشان نیز بهرۀ تام برده و تالی تلو پدر در امور دینی و تحصیل و تحقیق به شمار می آید و صفا و سعۀ صدر و علم و فضل پدر در او متجلی است و در این کار نیز سیره و روش آن عالم فرزانه را در گزینش و ریشه یابی احادیث ادامه داده است.

احادیث این مجموعه از این جهت  اهمیت دارند که توسط مرحوم آیت الله رحیمی جهت وعظ  و ارشاد و خودسازی و جامعه سازی انتخاب  شده اند و با توجه به دقت نظر و سعی بلیغ  و رعایت مسائل شرعی  و در نظر گرفتن رضای خداوند و اهلبیت ع ، احادیث ناب به حساب می آیند، در ضمن کار تحقیقی فرزند ایشان برای پیداکردن ریشه  و منبع و مأخذ احادیث و تنظیم آنها بصورت موضوعی ، بر ارزش و اعتبار اسنادی آنها افزوده است.

این کتاب اگرچه توسط یک متخصص در علوم حدیث گردآوری شده ولی صرفاً یک کتاب حدیثی نیست و چنانچه از نامش برمی آید پر است از حکمت و موعظه و پند و اندرز آنهم مستند و از زبان انسانهای کاملی است که حرفی بالاتر از حرف آنها در عالم نیست و لذا هرکدام از آّن احادیث می تواند تأثیری شگرف در سازندگی فرد و جامعه داشته باشد. اطمینان از اصالت و صحیح بودن آنها نیز تلخی شک را از بین می برد و لذتی سرشار از اطمینان و معنویت به خواننده اهداء می نماید.

گردآورنده سعی کرده تا آنجا که ممکن است نشانی احادیث را در کتب مرجع پیدا و بصورت پاورقی ارائه نماید، (البته متذکر می شود در مواردی که یک روایت در چند منبع وجود داشته لکن بعضی از الفاظ تغییر داشته تمام آن منابع  ذکر شده است) اینکار هم برای مخاطبین اهل فن مفید و مغتنم و ارزشمند است هم برای مخاطبین عادی جالب و الهام بخش خواهد بود ، زیرا با نام کتب گرانسنگی مواجه می شوند که جزء مواریث فرهنگی ما به شمار می آیند و ممکن است برای تحقیق و استفادۀ بیشتر به آن کتب مراجعه نمایند. در ضمن هرکدام از این کتابها حاصل یک عمر تحقیق و زحمت و مجاهدت یک عالم والا مقام است و تکرار نام آنها در صفحات این کتاب  نوعی تکریم و تجلیل از مقام شامخ علمی آن بزرگان نیز به حساب می آید. به بیان دیگر ، پاورقی های این کتاب ، ریشه های هویت ما را به کرّات به نمایش می گذارند و ما را نسبت به صاحبان آنها که مانند پل ارتباطی بین ما و ائمۀ معصومین (ع) هستند خاضع و سپاسگزار می کند.

کتاب حاضر که نامش نیز حاصل عنایت خاص و الهامات غیبی است ، حاصل تحقیقات و زحمات چند سالۀ نگارنده است و امید است نام شریف «جواهرالحکمة والموعظه»  منحصر به همین یک جلد نشود و انتشار اولین جلد آن، سرآغازی باشد برای چاپ جلدهای بعدی ، ان شاء الله و من الله التوفیق .

انتشارات هدهد نیز مفتخر است که با لطف خداوند متعال ، انتشار این مجموعه را در کارنامۀ خود دارد و امیدوار است که مورد رضایت خداوند و اهلبیت ع ، خصوصاً امام عصر (عج) قرار گیرد.                                     

والسلام -  قم – زمستان 85 – محمد حسین صادقی

 برای بازگشت به صفحه اصلی اینجا را کلیک کنید.

برای دیدن عکسهای وبلاگ اینجا را کلیک کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ 96/11/17
هیئت خادم الشهدا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی